Az elmúlt néhány évben a digitális streaming szolgáltatások robbanásszerűen növelték népszerűségüket Magyarországon. Egyre többen fizetnek elő a Netflixre, az HBO Maxra, a Disney+ra vagy akár a hazai RTL+-ra, és ez alapjaiban változtatja meg, miként fogyasztjuk a filmeket és sorozatokat. Friss felmérések szerint a magyar háztartások közel fele (44%-a) néz már filmeket vagy sorozatokat valamely előfizetéses streaming platformon.
Átalakuló tévénézés és új fogyasztási szokások
A hagyományos televíziózás már nem dominál úgy, mint korábban, különösen a fiatalabb generációk körében. Bár a magyarok átlagosan még mindig napi 4 óránál többet töltenek a tévéképernyő előtt, egyre többen vannak, akik szinte egyáltalán nem néznek lineáris tévéműsorokat. A médiahatóság legutóbbi felmérése szerint a magyar háztartások 12%-a már egyáltalán nem néz hagyományos tévéadást. Ezzel párhuzamosan új nézési szokások alakultak ki, melyek gyökeresen eltérnek a régi „leülünk este 8-kor a tévé elé” modelltől. Néhány jellemző változás, amit a streaming meghonosított a mindennapokban:
- Bárhol, bármikor nézhetünk tartalmat: Nincs többé műsorújsághoz igazodás – a nézők maguk döntik el, mikor mit néznek meg. Akár útközben mobilon, akár otthon tableten vagy okostévén lehet folytatni a kedvenc sorozatot onnan, ahol abbahagytuk.
- Darálás és azonnali elégedettség: A teljes évadok egyben való megtekintése (binge-watching, magyarul „darálás”) elterjedt szokássá vált. A közönség sokszor nem akar egy hetet várni a következő részre – inkább egymás után néz több epizódot, ha teheti.
- Reklámmentes élmény és személyre szabott ajánlók: Az előfizetéses szolgáltatások jellemzően kevés vagy semmi reklámot nem tartalmaznak, így megszakítás nélkül élvezhető a filmnézés. Emellett az algoritmusok a korábbi megtekintések alapján személyre szabott ajánlatokat kínálnak, ami segíti új tartalmak felfedezését.
- Széles választék, többnyelvű tartalmak: A streaming könyvtárak hatalmasak és nemzetköziek – a nézők a világ bármely tájáról származó filmekhez és sorozatokhoz hozzáférhetnek, sok esetben magyar szinkronnal vagy felirattal. Ez a választék és rugalmasság a hagyományos tévében elképzelhetetlen volt, ott általában egy adott időben csak egy csatorna kínálatából válogathattunk.
A streaming és a moziipar hatása
A streaming térnyerése azonban kihívást is jelent a moziipar számára. Az online tartalomszolgáltatók gyors elérhetősége és az alacsony előfizetési díjak lehetővé teszik, hogy a nézők kényelmesen otthon nézhessenek filmeket. A hagyományos moziknak nehéz versenyezniük ezzel a kényelmi faktorral, azonban sokak szerint a moziélmény még mindig egyedülálló, és a streaming nem tudja teljes mértékben helyettesíteni.
A mozik számára tehát kiemelt szerepe lesz az élő események és a közönséget közvetlenül megszólító produkciók, különleges események, mint a premier vetítések, amelyek képesek visszavonzani a nézőket.
Jövőbeli trendek
A jövőben várhatóan tovább nő a streaming platformok szerepe a filmnézésben. Ahogy az internetkapcsolatok gyorsulnak, és az eszközök egyre tökéletesebbé válnak, úgy a filmek és sorozatok nézése egyre inkább egyéni élménnyé válik, amelyet bárhol és bármikor meg lehet élni. A streaming szolgáltatások pedig még több exkluzív tartalommal, magyar filmekkel és sorozatokkal igyekeznek kitartani a közönséget, miközben a moziélményt továbbra is tiszteletben tartják, és az egyedülálló szórakoztatásra fókuszálnak.
Összességében a streaming szolgáltatások hatása a magyar filmnézési szokásokra egyértelmű: rugalmasabb, személyre szabott, és kulturálisan gazdag filmélményt kínálnak, miközben új lehetőségeket biztosítanak a magyar filmek és sorozatok számára is.